Tuesday 25 September 2012

Internet
 Internet adalah di seluruh dunia, sistem terbuka boleh diakses rangkaian komputer saling yang menghantar data oleh pensuisan paket menggunakan standard Protokol Internet (IP). Ia terdiri daripada berjuta-juta perniagaan kecil, akademik, rangkaian domestik dan kerajaan, yang bersama-sama menjalankan pelbagai maklumat dan perkhidmatan, seperti mel elektronik, sembang dalam talian dan laman web yang saling berkaitan dan dokumen lain World Wide Web. Internet adalah salah satu kegunaan komunikasi. Melalui Internet, masyarakat mempunyai akses kepada maklumat global dan komunikasi segera. 

Intranet
 Intranet adalah rangkaian dalaman yang menggunakan teknologi Internet dan ia adalah versi kecil Internet yang wujud dalam sesebuah organisasi. Ia adalah satu rangkaian komputer peribadi yang menggunakan protokol Internet, sambungan rangkaian dan mungkin sistem telekomunikasi awam untuk selamat berkongsi sebahagian maklumat atau operasi organisasi dengan kakitangannya.Intranet secara amnya membuatkan maklumat syarikat diakses kepada pekerja-pekerja dan memudahkan bekerja dalam kumpulan. Mudah intranet aplikasi termasuk penerbitan elektronik bahan organisasi seperti direktori telefon, kalendar acara dan penempatan pekerjaan. 

Extranet
 Ekstranet itu adalah rangkaian persendirian yang menggunakan protokol internet, sambungan rangkaian, dan mungkin sistem telekomunikasi awam untuk selamat berkongsi sebahagian daripada maklumat atau operasi perniagaan dengan pembekal, vendor, rakan-rakan, pelanggan atau perniagaan lain.Syarikat perkapalan pakej, sebagai contoh, membolehkan pelanggan untuk mengakses rangkaian mereka untuk mencetak bil udara, pickup jadual, dan juga mengesan pakej dihantar sebagai pakej perjalanan ke destinasi mereka.  



Nyatakan fungsi yang berikut: 
Kad Antara Muka Rangkaian (NIC)
 Kad Antara Muka Rangkaian (NIC) merupakan kad penyesuai kad atau PC yang membolehkan komputer untuk mengakses rangkaian

  Wireless Network Interface Card 
Wireless Network Interface Card (WNIC) adalah kad rangkaian yang menyediakan transmisi data wayarles
  
Modem (dalaman dan luaran) 
Terdapat dua jenis modem, modem dalaman dan modem luaran. Satu modem dalaman hanya berfungsi dalam komputer bersendirian. Ia dibina ke dalam komputer. Satu modem luaran dipisahkan daripada komputer dan juga mudah alih. 

Hub / Switch
 Hab atau suis adalah titik sambungan biasa untuk peranti dalam rangkaian. Hab biasanya digunakan untuk menyambung segmen  

LAN.  
RouterRouter adalah peranti komunikasi yang menghubungkan beberapa komputer atau router lain bersama-sama dan menghantar data ke destinasi yang betul
  
Wireless Access Point 
Satu titik akses wayarles adalah peranti komunikasi pusat yang membenarkan komputer untuk memindahkan data. Peranti ini boleh membantu maklumat akan dipindahkan secara wayarles kepada peranti lain wayarles atau rangkaian berwayar. Titik akses wayarles mempunyai antena berkualiti tinggi untuk isyarat yang optimum.

No comments:

Post a Comment